)
۱
(
توصیه به دیگران
متن خبر
نظرات کاربران 5
تاریخ انتشار : ۱۳۸۹/۱۲/۲۴
کد مطلب : 3859
پردیس سینمایی پارک ملت
پردیس سینمایی پارک ملت که رتبه نخست ساختمان‌های عمومی جایزه معمار 1387 و همچنین عنوان پروژه منتخب در فستیوال 2009 بارسلونا را به خود اختصاص داده است.
پردیس سینمایی پارک ملت
پردیس سینمایی پارک ملت که رتبه نخست ساختمان‌های عمومی جایزه معمار 1387 و همچنین عنوان پروژه منتخب در فستیوال 2009 بارسلونا را به خود اختصاص داده، به اعتقاد نگارنده، یکی از آثار شاخص و قابل اعتنای معماری معاصر ایران در سال‌های اخیر است که از نظر نحوه برخورد معمار آن با مقوله طراحی معماری، می‌تواند به عنوان الگویی کارآمد و راهگشا برای تعریف و ارائه هویتی جدید از معماری ایران، مورد توجه نسل جوان معماری کشور قرار گیرد.

 معمار این ساختمان، رضا دانشمیر،دانش‌آموخته دانشگاه علم و صنعت در سال 1370 است که از سال 1383 به همراه همسرش کاترین اسپریدونف، مهندسان مشاور حرکت سیال را تأسیس کرده و در کارهایش همواره بر ارائه آثاری مبتنی بر یک ایده مشخص تأکید ورزیده است.



آنچه پردیس سینمایی پارک ملت را در ردیف آثار شاخص و قابل اعتنای معماری معاصر ایران قرار می‌دهد، در درجه نخست مربوط به دیدگاه ارزشمند و متعالی معمار آن درباره ماهیت معماری و موفقیت نسبتاً قابل توجه او در جامه عمل پوشاندن به این دیدگاه در قالب یک اثر ساخته‌شده است.



دانشمیر، ماهیت معماری را طرح مسأله فضا و خلق چشم‌اندازهای نوینی از آن می‌داند. به اعتقاد او، معماری عبارت است از طرح ساختاری یکپارچه و جامع که در عین هدایت و سازمان‌دهی کلیه مسائل و نیازهای پروژه، از قبیل برنامه، سازه، سیرکولاسیون و فرم، شکل‌دهنده و خالق فضای متناسب با زمان حال نیز باشد. در واقع، دانشمیر خلق فضای زمان حال را جنبه درونی و اصلی معماری و مقدم بر جنبه بیرونی آن، یعنی پاسخ‌گویی به نیازهای مختلف، به شمار می‌آورد.



 بر این اساس، او این پرسش را مطرح می‌کند که چه ویژگی منحصربه‌فردی است که امکان پیدایش اثری را در گذشته ناممکن می‌کند و تا زمان حال به تأخیر می‌اندازد؟



دانشمیر بر این باور است که معمار باید فرایند سیستماتیک جامع و مانعی را برای کار بر روی ایده اولیه که از ادراک او از فضای زمان حال سرچشمه گرفته است، و انطباق آن با شرایط بیرونی به وجود آورد.



رضا دانشمیر بر اساس دیدگاه خویش نسبت به معماری، در پردیس سینمایی پارک ملت، تلاش کرده است ایده‌ای جدید از فضا را هماهنگ با برنامه و سازه پروژه مطرح کند. او برای رسیدن به این هدف، سازمان‌دهی فضایی پروژه را با استفاده ازاتصال شیب دو سالن نمایش در امتداد یکدیگر و ایجاد یک ایوان سرپوشیده بزرگ در زیر آنها که به عنوان محل گفتگو و تبادل‌نظر و نیز اجرای مراسم و رویدادهای متنوع فرهنگی و اجتماعی عمل می‌کند، انجام داده است.



 اتخاذ این راهبرد خلاقانه و نوآورانه در سازمان‌دهی فضایی پروژه، منجر به شکل‌گیری ساختمانی شده است که ضمن برقراری ارتباط ساختاری با محیط اطراف و ایجاد فضاهای متنوع، تصویر ذهنی ما را از ساختمان سینما به چالش می‌کشد و بدین‌ترتیب چشم‌انداز نوینی از فضا را را در برابر دیدگان ما قرار می‌دهد.



تصویر ذهنی ما از ساختمان سینما، با توجه به الزامات کارکردی آن، اغلب حجمی است صلب، یکنواخت و بدون شفافیت و هرگونه منفذ و روزن، اما دانشمیر در پردیس سینمایی پارک ملت، با استفاده از یک ایده خلاقانه برای سازمان‌دهی فضا و نیز هره‌گیری مناسب از تکنولوژی و امکانات نوین، این تصویر ذهنی غالب را با تصویر جدیدی از ساختمان سینما به عنوان یک حجم کاملاً شفاف و پویا جایگزین کرده و حتی به گفته کارفرمای پروژه، باعث شده شهروندان تهرانی در کنار این ساختمان عکس یادگاری بگیرند.



در واقع، او با این کار صرفاً ساختمانی به هزاران ساختمان موجود در شهر تهران نیافزوده، بلکه اثری به جامعه عرضه کرده که دربرگیرنده نگرش‌ها و توانمندی‌های دوران خویش است و از این‌رو حرف‌ها و آموزه‌های بسیاری برای گفتن و یادگرفتن دارد.



به یقین، با دیدن پردیس سینمایی پارک ملت، این پرسش کلیشه‌ای تقریباً یکصدساله به ذهن‌ خیلی‌ها متبادر شده، می‌شود و خواهد شد که آیا این ساختمان واجد هویت معماری ایرانی است؟ با توجه به اینکه ایجاد نوعی معماری نوین که حامل هویت یرانی باشد، سال‌ها، به عنوان یک هدف آرمانی، توسط معماران مختلف کشور تعقیب شده و البته در اغلب موارد نمود عینی و کالبدی مناسب و قابل استنادی نیافته است، برای پاسخ به این پرسش، از خود دانشمیر کمک می‌گیریم که «معماری یک حرکت رادیکال است و معمار رادیکال می‌تواند هویت را تعریف کند یا به عبارتی مقوله هویت به واسطه او تعریف می‌شود؛ این معمار رادیکال است که به مردم هم تعهد بیشتری دارد، چون ابداع فکر می‌کند و به ارتقای شرایط موجود می‌پردازد.

 کسانی که محافظه‌کارانه معماری می‌کنند، نمی‌تواننددر ایجاد هویت تأثیر بگذارند.

























 
saeede
۱۳۸۹-۱۲-۲۶ ۲۲:۵۱:۵۴
taqlide jalebie (771)
 
مهاباد
۱۳۹۰-۰۲-۰۲ ۰۱:۰۳:۰۱
میدونید چرا از عکسهای سیاه وسفید در نشون دادن مجموعه استفاده کردید چون متریال پردیس سینما ملت واقعا زشت و خجالت آوره.متاسفم واسه پروژه ای که این قدر ازش تعریف میشه ولی فقط حجم زیبایی داره نه جذابیت.البته من تقصیر رو گردن کارفرما میزارم نه معمار.ولی اگه از متریال زیبا و متناسب استفاده میشد عجب ساختمونی میشد!!! (991)
 
...
۱۳۹۰-۰۷-۳۰ ۲۰:۵۴:۲۹
خانوم محترمی که در مورد خجالت آور بودن این شاهکار حرف میزنیدوقبل از اینکه بخواید نظر بدید کمی اطلاعاتتون رو بالا ببرید،اتفاقا استفاده از این متریال برای این پروزه کاملا نظر معمار این پروزه بوده و ربطی به کارفرما نداشته،سبک این کار مینیماله،برید یه کم تحقیق کنید راجع به این سبک بعد دلیل استفاده از این متریال رو می فهمید (3061)
 
shima p
۱۳۹۰-۱۲-۱۶ ۲۲:۳۰:۱۹
khob bood mer30 (4277)
 
abbas
۱۳۹۱-۰۷-۰۴ ۰۶:۳۲:۴۱
احتمالا بهتر بود کاشی هفت رنگی ، آلوبوندی ، یه مشت مس زنک زده ای ، یا از این کارا ، یا شایدم نمای سنک سفید با نمات های هخامنشی و آشوری روش کار میکرد ، جان خودم معرکه می شد ، حداقل به زعم دوستمون مهاباد که عالی می شد.
من که خودم بیشتر از این سرم نمیشه.
ولی از بابت کپی بودن که دوست دیگرمون به زیبایی اشاره کردن ، احتمالا خانوم سعیده خیلی از هبئت تحریریه انشارات phaidon که هر ساله یه مجموعه از برگزیده ترین آثار معماری جهان رو توی یک کتاب چاپ میکنه، از معماری بیشتر سر در میارن و فقط به شنیده ها اتکا نمیکنن و کمی هم تحقیق رو ضمیمه حرفاشون میکنن.
آخه این بیچاره ها این اثر ناقابل و کپی رو توی کتابشون چاپ کردن .
چی بگم از این همه حرف بی سند و تحقیق .
چی بگم.
(5984)
 
کلمات کلیدی : پردیس سینمایی پارک ملت + معماری ایران
پردیس سینمایی پارک ملت
تعداد نظرات ارسالی : ۱۰
غیر قابل انتشار : ۱
نظرات انتشار یافته : ۵
 
saeede
۱۳۸۹-۱۲-۲۶ ۲۲:۵۱:۵۴
taqlide jalebie (771)
 
مهاباد
۱۳۹۰-۰۲-۰۲ ۰۱:۰۳:۰۱
میدونید چرا از عکسهای سیاه وسفید در نشون دادن مجموعه استفاده کردید چون متریال پردیس سینما ملت واقعا زشت و خجالت آوره.متاسفم واسه پروژه ای که این قدر ازش تعریف میشه ولی فقط حجم زیبایی داره نه جذابیت.البته من تقصیر رو گردن کارفرما میزارم نه معمار.ولی اگه از متریال زیبا و متناسب استفاده میشد عجب ساختمونی میشد!!! (991)
 
...
۱۳۹۰-۰۷-۳۰ ۲۰:۵۴:۲۹
خانوم محترمی که در مورد خجالت آور بودن این شاهکار حرف میزنیدوقبل از اینکه بخواید نظر بدید کمی اطلاعاتتون رو بالا ببرید،اتفاقا استفاده از این متریال برای این پروزه کاملا نظر معمار این پروزه بوده و ربطی به کارفرما نداشته،سبک این کار مینیماله،برید یه کم تحقیق کنید راجع به این سبک بعد دلیل استفاده از این متریال رو می فهمید (3061)
 
shima p
۱۳۹۰-۱۲-۱۶ ۲۲:۳۰:۱۹
khob bood mer30 (4277)
 
abbas
۱۳۹۱-۰۷-۰۴ ۰۶:۳۲:۴۱
احتمالا بهتر بود کاشی هفت رنگی ، آلوبوندی ، یه مشت مس زنک زده ای ، یا از این کارا ، یا شایدم نمای سنک سفید با نمات های هخامنشی و آشوری روش کار میکرد ، جان خودم معرکه می شد ، حداقل به زعم دوستمون مهاباد که عالی می شد.
من که خودم بیشتر از این سرم نمیشه.
ولی از بابت کپی بودن که دوست دیگرمون به زیبایی اشاره کردن ، احتمالا خانوم سعیده خیلی از هبئت تحریریه انشارات phaidon که هر ساله یه مجموعه از برگزیده ترین آثار معماری جهان رو توی یک کتاب چاپ میکنه، از معماری بیشتر سر در میارن و فقط به شنیده ها اتکا نمیکنن و کمی هم تحقیق رو ضمیمه حرفاشون میکنن.
آخه این بیچاره ها این اثر ناقابل و کپی رو توی کتابشون چاپ کردن .
چی بگم از این همه حرف بی سند و تحقیق .
چی بگم.
(5984)
 
معماری نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمییابند.
توصيه مي شود به جاي ارسال كامنت هايي مشابه با نظرات منتشر شده ، از مثبت و منفی استفاده فرماييد.
 
 
مشاهده بخش نظرات 5
Share/Save/Bookmark
 
 
 
 
 
 

اخبار سازمان ها و موسسات

اخبار شرکت ها

اخبار آموزشگاه ها

اخبار نشریات

اخبار انجمن ها

پژوهشکده ها و مراکز علمی

کارگاه ها و دوره های آموزشی

همایش ، کنفرانس و کنگره ها